Eindelijk... na een week wachten mocht ik vanochtend solo!! Werd eerst 10 min. van tevoren nog van kist gewisseld omdat de 77L een cracked windshield had dus moest in 15 min 2 mass & balances maken, fuel berekeningen en de kist inspecteren. Met dank aan Joris (hepatitus R) die zo vriendelijk was om me te helpen kon ik toch nog redelijk op tijd weg. Met de instructeur eerst 2 full stops en taxi back gemaakt en vervolgens een derde approach met een full stop. Wind was gunstig en mijn landingen waren ook prima...
Dan komt het mooie moment dat de instructeur uitstapt, deurtje sluit en je je eigen gang laat gaan. Beetje onwennig maar goed gevoel dat hij er vertrouwen in heeft. Vervolgens doe je je checks, startup, runup en taxi je op je gemakje naar de runway. Het begon echter al aardig druk te worden in het circuit en aangezien ik rwy 4L/22R niet mocht accepteren heb ik zo'n 5 minuten staan wachten voor de baan. Archer 962WG student pilot,first solo, holding short of rwy04R ready for departure, closed traffic...Archer 962WG position and hold rwy 4R... daar gaan we denk je dan..2nd part before takeoff checklist erdoor jetsen en je klaarmaken voor T/O.
Archer 962WG rwy 4R cleared for takeoff wind 130 at 7... hmm redelijk windje, ook nog eens haaks op de baan dus een redelijk uitdaging om de kist netjes in de lucht e krijgen....gas vol open, nog even windzak checken en gaan!!!! bij 60 knopen rotate en jaa..airborne!! dan verwacht je dus in het circuit te blijven, je checklistjes afwerken, approach en landing. De toren had echter andere plannen met me en stuurde me rechtstreeks het luchtruim uit... iets wat niet relaxed is op je eerste solo. Over de radio hoorde ik ook Terror Jaap, die ook zijn eerste solo vloog, het luchtruim verlaten.. hmmm..kak!nou ja goed.. ik ga wel naar de N-E practice area en gaan we daar een kijkje nemen.. dus naar 3000 ft geklommen, naar de N-E gevlogen en daar even genoten van het uitzicht..paar rondjes gedraaid om fountain hills en vooral even genoten! Toen kwam de toren "archer 962WG" ident... dat betekend dat je een knopje indrukt en dan kan de toren op de radar zien waar je uithangt... mooi systeem,, erg handig.. vóóral als je het knopje kan vinden... wat had maintenance nou gedaan.. die hadden dat knopje wit getypexed.. en aangezien ik met twee uitgebreidde GPS systemen vloog kon ik dat hele knopje dus niet vinden.. "Archer 2WG IDENT!!!" dus uiteindelijk moest ik mijn onhandigheid melden aan de toren door te vertellen dar ikj dat knopje dus niet kon vinden.. beetje klunzig maar niet volledig mijn schuld!
Vervolgens had ik bedacht dat ik een midfield entry wilde maken..iets wat ik niet eerder had gedaan maar het leek me een prima plan aangezien ik aan de andere kant an het veld zat.. toren had het zo druk dat ze me liever gewoon op downwind hadden dus vervolgens voorichtig voor de banen langs gevlogen en weer op circuit gevlogen...
Eenmaal op circuit mijn checks afgewerkt en een goede approach gevlogen gevolgd door een nette landing! lekker! Dat truukje daarna nog tweemaal gedaan en terug getaxied naar de ramp.
Daar stond het ontvangst team te wachten en de instructeur met de schaar die mijn das heeft afgeknipt.. de bevestiging dat je solo voltooid is!
Zal binnenkort het solo filmpje maken en online zetten!
morgen geplanned voor D13 en dan ga ik wat oefenen in de S-E pract. area en vervolgens naar Gateway om daar wat approaches te oefenen. keep you posted!
Thursday, April 9, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
HEE KANJER !! SUPER KNAP !!
ReplyDeleteDie stropdas lijsten we in hoor !!
Nogmaals gefeliciteerd en we zijn
super trots op je
Dikke kus pap en mam
Super schat!
ReplyDeleteBen benieuwd naar je filmpje :-D
Kus!
Beste Martijn (Ronald), GEFELICITEERD met je SOLO! Heb al je berichten gevolgd en ben heel erg blij voor je. Michael verheugt zich enorm op zijn verblijf in de USA. Ben erg benieuwd naar je solofilm. Heel veel succes en groeten van Thea (moeder Piemeltje).
ReplyDelete