Om half 8 vanochtend mochten we ons melden bij dispatch om een poging te gaan wagen. Een poging inderdaad want de metar en taf (in normaal nederlands:respectievelijk helga van leur en piet paulusma) zag er dreigend uit. Ze hadden bedacht dat het hard zou gaan waaien rond een uur of 12.We vonden het eigenlijk wel meevallen in eerste instantie en begonnen druk aan de papierwinkel. Dat was gelukt dus even de kist inspecteren..alles ok,behalve de peut..ding was tot de nok toe gevuld met avgas..op zich wel lekker want dan heb je niet te weinig bij je maar laat de weight and balance het wel toe?snel berekenen.. nou nee dus...dus wij ander kistje gekregen snel weer alles opnieuw berekenen.
Ondertussen was de wind wat toegenomen en gedraaid..de wind was echter dermate toegenomen dat het nog nét binnen de limieten was, maar a-relaxed als je leert vliegen. Bores had het wel bedacht en cancelde zijn vlucht. Aangezien je toch op school moet blijven voordat je cancelled ben ik nieuwe berekeningen gaan maken, kistje nagekeken, olie bij laten vullen en beetje gewacht tot ik ongeveer de lucht in zou moeten. Na een uurtje lanterfanteren even met de instructeur gebabbeld en hij liet het aan mij over of we gingen of niet. Natuurlijk wou ik me niet laten kennen en wou ik bewijzen dat ik ook een kist op het dek kan parkeren met fikse zijwind..Dit is ook zeker gelukt, want het was geen onaardige landing gezien de wind maar het airwork boven liet zich te wensen over.. was zo druk gefixeerd op dat ding vliegende te houden dat ik van alles vergat en van alles opklootte.. hmm had dus misschien toch moeten cancellen.. Daar zit je dan op 3000 ft, alsof je in een fucking wasmachine zit tussen de "dust devils"(zie google) zeikesnat van het zweet, kramp in je vlerkjes van het sturen, schuddend als een bejaarde met parkinson..
Eenmaal aangekomen bij het veld, checklisten erin knallen, circuit vliegen, 10 x corrigeren omdat je gigantisch wordt afgezet, op final draaien en de kist stabiliseren op het glijpad en dan de kist keurig op de baan zetten. Was blij dat we veilig op de grond stonden! Nu Wéér die checklisten en procedures stampen!! morgen 1009 LT beurtje 7.. keep you posted!
Je kunt wel zien dat je een man bent uit het land van de "boerekookte worst", de hollandse klei, het wispelturige hollandse weer, 't kan
ReplyDeletevriezen 't kan dooien, het lage landje aan de
zee, kortom een echte KANJER.
Hele dikke kus van pap en mam