Saturday, June 6, 2009

S34 en S35



Het is een tijd geleden dat ik wat gepost heb maar dat komt omdat ik na mijn S35 (4 uurs solo navigatie) zo goed als met examen trainingen ben begonnen. Maar even in het kort wat er allemaal gebeurd is in deze maand.. Heb mijn D32 navigatie check gehad en gehaald, mijn Dual navigatie vluchten en mijn S34 en S35 solo navigatie vluchten afgerond. Vooral S35 was geniaal! een 4 uurs solo navigatie vlucht naar een veldje en terug wat meer dan 300 nm moet zijn. Ben naar Lake Havasu geweest wat in de zomer een waar feestoord is! Was bijzonder relaxed vliegweer en een bijzondere route over bergen heen, meren, verlaten vliegveldjes en tenslotte landen op lake havasu wat tegen een berg rug aan ligt. Daar even gelunched en toen weer onder Phoenix door terug naar Falcon Field. Is wel echt bijzonder, 4,5 uur lang in je uppie een dergelijke trip maken! Moest mezelf volgens de syllabus ook nog diverten naar een alternate,, en dat was parker,,waar ze net een gloednieuwe baan hebben.. daar wat toucj and go's gemaakt en toen via het oude vliegveld van lake havasu naar het nieuwe vliegveldje gevlogen. Was bijzonder druk op het veld dus was erg leuk om je dan in het circuit te voegen en ondertussen flink naar de radio te scannen om te kijken waar de rest zat!

Vervolgens taxi je de baan af en komen er mannetjes in blauwe en rode hestjes naar je toe gereden die je allebei binnen willen halen voor de de brandtsof..aangezien ik de vorige keer een bijzonder leuke ervaring gad gehad met het rode mannetje( tijdens het grote bores en ronald avontuur) ben ik achter hem aan getaxied..Vervolgens werd ik bij het lake havasu jetcenter binnen gemarshalled en kon ik zo uitstappen en binnen 2 stappen de pilot lounge in..koffie koekjes, broodje, tv kijken op een 2 meter breed plasma, piano spelen, tukje doen met het geluid van oerwouden, regen, zee,,,noem het maar op niets is er te gek.. ondertussen werd mijn kist volgegooid met peut en werden mijn ramen gewassen! uitstekende service nietwaar?!

Was een te gekke vlucht!

Nu ben ik bezig met eindexamen trainingen. Gister mijn D42 examen training gevlogen. Ging een stuk beter dan D40 en D41 en eigenlijk het enige wat niet goed ging waren de PFL's (Practiced Forced Landings) en de Glide In's ( landen zonder motor).. Een PFL maak je als je op je route een motorstoring krijgt of iets dergelijks. Dan moet je een geschikt veldje uitkiezen, een soort van circuitje naar een 1000 ft point vliegen en dan in staat zijn om de kist zo zacht mogelijk neer te zetten om de schade te beperken. Alles ging in principe lekker behalve dan dat ik met tailwind landde en dan kom je rustig met 80 kts neer.. iets wat je niet wilt als je een klein veldje hebt en al in een emergency phase zit. Dus hier moet nog even aan gesleuteld worden en daarom in overleg met de instructeur een Dx gekregen wat inhoudt dat ik een extra beurtje ga vliegen om dit 100% onder de knie te krijgen! Hier wordt ook streng naar gekeken op checks en het zou nu eenmaal zonde zijn als je hierop je check niet haalt! Ditzelfde geldt voor de Glide in, waar je het zelfde doet als met een PFL alleen dan op de baan..Op de één of andere manier heb ik mezelf iets aangeleerd met zweefvliegen wat nu absoluut niet van toepassing is.. dus dat moeten we er even uitkrijgen.

Maandag ga ik de Dx vliegen en heb er eerlijk gezegd wel zin in! Ben nu ook een stuk minder gespannen als de instructeur straks tijdens de check onverwachts het gas dicht trekt en je een veldje moet gaan zoeken etc....Alle eerdere checks gingen de PFL's goed (anders had ik de check ook niet gehaald natuurlijk) maar in dit stadium moet het gewoon vlekkeloos gaan en dat gaat t nog niet.. dus maandag even flink stoeien! Dan verwacht ik dinsdag of woensdag mijn D43 KLS check te vliegen en dan waarschijnlijk woensdag of donderdag mijn D44 VFR examen. Erg spannend en daarom nu weer flink de boeken in om de nodige procedures te stampen! Iederene take care and keep you posted!

2 comments:

  1. Hai Tijn,
    He, gelukkig weer het een en ander te lezen.
    Wordt nu wel heel erg spannend de komende week,
    maar hou het hoofd koel, 't lukt je gewoon !!!
    Lijkt me inderdaad heel relaxed om zo in je
    uppie te vliegen en dan daarna lekker in de watten gelegd te worden. Doen die blauwe mannetjes dat ook of hebben die weer een ander foefje om je te paaien ?
    Nou knul, succes volgende week en we zullen duimen dat het windstil is en dat alles gaat zoals het moet gaan. Zet 'm op, want je kunt het !!
    Hele dikke kus van pap en mam.

    ReplyDelete
  2. Hey Handy Harry, lekker bezig!! Dat zweefvliegkunstje is je vast aangeleerd door Bob "Wil je die ILS mast in me reet boren"de tuinkabouter of Peet "lllllllinks liiiiinnnks...ik ga toch links...iiiik bedoel rechts" B. :-P Succes nog!!

    ReplyDelete