Friday, July 3, 2009

D9 en D10

4 july, voor Nederlanders betekend dat: 4 juli is de 185e dag van het jaar (186e dag in een schrikkeljaar) in de Gregoriaanse kalender. Nog 180 dagen tot het einde van het jaar.
of voor de fans de geboorte van:Tonny Eyk, Nederlands pianist en componist

in de VS betekend dat:
1863 - In de Verenigde Staten geeft de belegerde stad Vicksburg zich over aan het leger van Ulysses S. Grant; tegelijkertijd begint Robert E. Lee aan zijn aftocht, na verslagen te zijn bij Gettysburg

oftewel independance day..
heel de VS is morgen vrij dus dat betekend dat de Amerikanen gaan barbequen en vooral een dag niets doen en dus lui zijn..wat ze normaal ook al doen zeg maar.. Er wordt dus niet gevlogen maar vooral veel gedronken en gefeest..

Eindelijk voor mij de gelegenheid om eens lekker bij te komen van een week vliegen!Vandaag d09 en d10 gevlogen! wat gaaf! Ik mocht vandaag met meneer Spencer vliegen. Een nogal enthousiaste instructeur! We hebben 6 verschillende approaches gevlogen. Hij liet me Single Pilot approaches vliegen, wat eigenlijk inhoudt dat je alles zelf moet doen, overleggen met de verkeerstoren, approach, alle checklisten erdoorheen rammen, crew briefings..noem t maar op! erg zwaar en lastig maar op die manier leer je het wel! Zijn enthousiasme kent volgens mij geen grens want de goede man hield maar vol! onvermoeibaar! Mijn energie daarentegen raakte na de 3e approach al redelijk op een laagh niveau. Met name toen we voor de baan hingen en hij zei RUNWAY... dus dan mag ik mijn kap afdoen en naar buiten turen. Vervolgens zie je daar een muur van zand en stof van ongeveer een meter of 100 hoog.. Nogal vreemd als je net een uur lang naar je instrumenten hebt gekeken. Toren had t al gemeld maar was zo gefocused op mijn instrumenten dat het me ontgaan was. Al lachend gingen we de missed approach in..realiserend dat de monsoon nu dan toch echt was gekomen! her en der buien om ons heen,,naderende onweersbuien en regen.

Nergens mochten we meer binnenkomen alleen op Falcon wat nog redelijk te zien was. Daar aangekomen kwamen de eerste regendruppels al naar beneden. Een goede crosswing met vlagen tot 26 knopen. Nog niet eerder binnen gekomen met een dergelijke crosswind.. Hij vroeg me of ik comfortable was met deze landing..enigzins hakkelend zei ik dat ik t wel aankon dus de nadering vliegen! hard gewerkt maar de kist netjes op de baan gezet! Enthousiasme van de man was nog steeds niet op en hij stelde voor nog wat touch & go's te gaan maken.. ja vet! waarom niet.. harde wind regen en niemand in het circuit.. lets go.. dus wij weer de lucht in en hij liet me zien hoe hij het zou aanpakken in zo'n situatie.. Super strak en netjes parkeerde hij de kist voor de baan en zonder al teveel sturen zette hij hem positief aan de grond..gas erop en weer de lucht in... nu jij! zei hij lachend.. ok my controls.. al stevig stoeiend op circuit kistje voor de baan gestuurd en het grapje nagedaan.. wings level en centerline between de wielen.. alsof er geen wind stond. De instructeur had me in 1 landing geleerd hoe ik comfortabel een kist met een dergelijke wind kon neerzetten!!! Iets waar je tijdens VFR een vlucht of 8 nodig hebt had hij me in één keer geleerd om t anders te doen.. en veilig! briljant!

Kist teruggetaxied.. samen even op het balkon sigaret gerookt en gedebriefed..ondertussen was de muur van stof en zand al dichterbij en de eerste flitsen waren te zien,, twee vette vluchten gehad, kapot gebroken, maar bijzonder tevreden!wat een vette vluchten...

Om een voorzichtige schatting te maken... waarschijnlijk vlieg ik mijn CPL de laatste week van juli of misschien de eerste week van augustus, beetje afhankelijk van het weer en checks..
klinkt raar maar begin zowaar echt te genieten van de turbulentie en het hete weer..puur omdat ik eindelijk dingen doe die ik ECHT leuk vind..zou het bijna jammer vinden dat ik nog maar een maandje mag..natuurlijk bijzonder veel zin om terug te komen naar Nederland maar voorlopig de laatste loodjes hier en dan drinken we binnenkort weer een koud hollandsch heineken pilsje!

keep you posted and take care!

3 comments:

  1. Yow Ulrich,
    Netjes ouwe met je 26kts cross!! Is dat nog wel binnen de limieten jongeman :-P Well nice dat je ook bij deze weersomstandigheden gewoon netjes de kist neer kan zetten alsof er niks aan het handje is!! Keep on going!!

    ReplyDelete
  2. Jeempie, wat ben je toch een kanjer.
    Niets laat je weerhouden om te vliegen.
    Of het nu brandende zon, zandstormen of regen
    en wind is. Jij gaat er gewoon voor. Nou dat
    ijskoude hollandsche heineken pilsje hebben we
    alvast voor je gehaald hoor. Zet 'm op, geniet
    van iedere vliegdag en maak je instructeur helemaal gek van blijdschap !! Wij zijn het in
    ieder geval al. Lopen naast onze schoenen van trots. Hele dikke knuffel van pap en mam

    ReplyDelete
  3. top martijn, fijn dat je het zo fijn vindt om zo te vliegen, zo gaaf!
    Wij komen 12 juli, heerlijk om jullie te zien. Tot volgende week!!

    groetjes, thea (piemeltje's moeder).

    ReplyDelete